Sure tæer – fodsved

Sure tæer lugter rigtig dårligt. Sveden på dine fødder lugter ikke når det er friskt, men de bakterier, der naturligt er på huden, omdanner noget af sveden til bl.a. smørsyre, der lugter så ubehageligt, at det i koncentreret form anvendes som stinkbomber. For dem der ikke kender lugten af smørsyre, kan den beskrives som en blanding af sure tæer, opkast og gammel ost.

Der er tre hovedårsager til at du får sure tæer:

  1. Mængden af sved fra dine fødder
  2. Det lukkede miljø som et par sko er fungerer som et ideelt sted for bakterier at trives i
  3. Den tid du har skoene på, så bakterierne får tid og fred til at danne smørsyren.

I den gamle børnerimsremse ‘Æv bæv bussemand, sure tæer i saftevand’ er det altså et vældigt kendt og populært læskemiddel, der benyttes som behandling mod sure tæer. At det ikke lige er det som de statsautoriserede fodterapeuter anbefaler, kommer næppe bag på de fleste. Vi har samlet de bedste råd til at bekæmpe og undgå suretæer.

 

VASK FØDDERNE HVER DAG
Det er vigtigt, at man vasker alle bakterier væk i det daglige brusebad. Det skal gøres med sæbe, der renser bakterier væk.

TØR FØDDERNE GODT
Svampesporer, der bidrager til svamp og dårlig lugt, har gode vilkår i et fugtigt miljø. Derfor er det vigtigt, at man tørrer dem grundigt efter badet, inden de atter forsegles i tekstiler.

BRUG CREME
Fugtighedscreme på fødderne bevarer fugtigheden og hudens naturlige smidighed. Den gør også, at der ikke fremkommer sprækker grundet overbelastning og danner derved indgangsport til svampe. Men som på andre dele af kroppen, så gælder det om at finde den udgave, der passer bedst til huden.

VASK VARMT
Svampesporerne opholder sig i sokkerne efter stævnemødet med fødderne. De skal vaskes ud, og det gør man ved 60 grader. Hvis det er for hård kost for strømperne, så kan man lægge dem i desinficeringsmidlet Rodalon (følg brugsanvisningen på flasken).

HUSK SKOENE
Hvis man har tendens til fugtige fødder eller hvis man dyrker meget sport, så er det en god idé at være opmærksom på sine sko og sålerne. Tag sålerne ud af skoene efter brug og stil dem på højkant i skoen, så de bliver luftet. Ligeledes tørres skoen af indvendig med en klud med en rodalonblanding på og vask sålerne, hvis det er muligt. Husk at bruge sko, hvor fødderne kan ”ånde”.

FORKORT FODBADET
Hvis huden ligger for længe i blød, så opløser man hudens naturlige fedtlag og gør den derved modtagelig over for bakterier og svampesporer. Vær opmærksom på, at det ikke skal tage mere end 5 minutter i lunkent vand, og brug helst salt og mild sæbe frem for sæbespåner og brun sæbe.

OPSØG HJÆLP
Hvis de gode råd stadig ikke virker, er det en idé at søge læge. Så kan der være tale om et decideret sygdomsforløb.