Fodøvelser

10 gode øvelser til dine fødder

Øvelserne er udarbejdet af fysioterapeut Lotte Paarup, Den Intelligente Krop, i samarbejde med fodterapeut Pia Bondorph, Danske Fodterapeuter.

Øvelserne kan udføres med følgende redskaber:

Massagebold
Massagebolde kommer i flere størrelser, hårdhede og overflader, hvorfor de vil bearbejde din fod forskelligt. 
Dine fingre
 
Elastik
Elastikken bør ikke være af den hårde slags, men helst ganske let. 

Gulvet.

 

 

 

 

Øvelse nr. 1:

Få en levende fod

Klik på billedet for at starte videoen
I denne øvelse skal du arbejde med din svang.
Du skal massere den, gøre den smidig og vække musklerne til live.Du skal bruge:

 

 

 

 

 

 

 

Øvelse nr. 2:

Vrid foden som en karklud

Klik på billedet for at starte videoen

I denne øvelse skal du vride din fod, lidt ligesom når du vrider en karklud. Det er en bevægelse, som din fod skal kunne, for at du bruger foden og benet optimalt.

Du skal bruge:

 

 

 

 

 

 

 

Øvelse nr. 3:

Styrk din storetå

Klik på billedet for at starte videoen.

Denne øvelse er ren styrketræning for din storetå. Dels styrker du svangbuen, men øvelsen er også god for din gang og dit løb.

Du skal bruge:

 

 

 

 

 

 

 

Øvelse nr. 4:

Få bomstærke tæer

Klik på billedet for at starte videoen.

Denne øvelse er styrke- træning for dine tæer. Alle dine tæer betyder meget for din fods struktur, kraft, styrke og specielt for dine fodbuer.

Du skal bruge:

 

 

 

 

 

 

 

Øvelse nr. 5:

Flet fingre med dine tæer

Klik på billedet for at starte videoen.

Denne øvelse er med til at skabe plads i forfoden og til dine tæer. Du skal arbejde med fodens og tæernes smidighed og give liv til dine muskler.

Du skal bruge:

 

 

 

 

 

 

 

Øvelse nr. 6:

Knyt og spred dine tæer

Klik på billedet for at starte videoen.

Denne øvelse handler om din forfod. Du skal bruge din koordination, og du skal øve dig, så du får lige så levende fødder som en baby.

Du skal bruge:

 

 

 

 

 

 

 

Øvelse nr. 7:

Få en smidig forfod

Klik på billedet for at starte videoen.

Denne øvelse smidiggør og strækker din forfod, som ofte kan være stram.

Du skal bruge:

 

 

 

 

 

 

 

Øvelse nr. 8:

Styrk din svangbue

Klik på billedet for at starte videoen.

Denne øvelse styrker din svangbue. Svangbuerne er vigtige for hele din krop, både når du står og går.

Du skal bruge:

 

 

 

 

 

 

 

Øvelse nr. 9:

Få smidige tæer

Klik på billedet for at starte videoen.

I denne øvelse arbejder du med smidigheden i dine tæer. Det er vigtigt, at du har en god smidighed i alle dine tæer og specielt i storetåen.

Du skal bruge:

 

 

 

 

 

 

 

Øvelse nr. 10:

Få livet tilbage i din akillessene

Klik på billedet for at starte videoen.

I denne øvelse skal du strække din akillessene og din lægmuskel, så du får bedre smidighed og større blodcirkulation.

Du skal bruge: