Det skal du vide om hjemmesko

Et par varme, hyggelige hjemmesko er næsten et must i de kolde måneder. Men det kan være svært at finde de rigtige futter, tøfler eller sutstko, som opfylder kravene til godt fodtøj. Vi har spurgt statsautoriseret fodterapeut Anita Matzen, hvad der kendetegner den gode hjemmesko.

Fødder er lige så forskellige som de mennesker, de sidder på. Alligevel findes der en række grundprincipper for godt fodtøj. Det gælder også, når der er tale om hjemmesko.

– Det er vigtigt, at man tænker over, hvor mange timer man skal bruge sine hjemmesko, når man skal finde ud af, hvilken type der egner sig bedst til ens behov. Hvis man opholder sig i hjemmet i de fleste vågne timer, vil hjemmesko måske være ens primære fodtøj. Dét stiller endnu højere krav til hjemmeskoene, end hvis man kun bruger dem fra sengen til badet og tilbage igen, eller når man kommer hjem fra arbejde eller skole, siger Anita Matzen, der er statsautoriseret fodterapeut og fagkonsulent hos Danske Fodterapeuter.

Sokker i sandaler!

Det varierer fra årstid til årstid, hvilke hjemmesko dine fødder har bedst af. Fælles for dit valg af hjemmesko er dog, at du bør tænke over det materiale, de er lavet af.

Hjemmesko bør være lavet i et blødt og åndbart materiale, så fødderne ikke bliver fugtige. Hvis du har problemer med fejlstillinger eller smerter i knæ, hofte eller ryg, kan fodterapeuten vejlede eller hjælpe med indlæg, forklarer Anita Matzen.

I de kolde måneder kan en sandal være en god løsning. Hvis du er en rigtig frossenpind, kan du med fordel bruge varme, strikkede sokker i sandalen. En lukket sko med snøre, remme eller spænder kan også være et godt valg for dine fødder. Når sæsonen skifter til sommer kan du stadig bruge en god sandal som hjemmesko.

– Vælger man en sandal som hjemmesko, bør den være med regulerbare remme, så skoen sidder ordentligt fast på foden, siger Anita Matzen.

Er hjemmesko skadelige for fødderne?

Som med alt andet fodtøj kan det forkerte af slagsen gøre skade på fødderne. Her får du tre hurtige råd om hjemmesko, så du kan passe på dine fødder.

  • Hjemmesko skal være brede og lange nok til dine fødder.
  • Der skal være 8-10 millimeter tillæg i forhold til den længste tå. Det kan du måle ved at tage sålen ud og stille dig på den. Du kan også tegne en skabelon af din fod, som du klipper ud og placerer i skoen. Krøller skabelonen, er skoen for lille.
  • Sørg for, at tåkappen er høj nok, så tæerne ikke støder imod og belaster foden eller giver smerter. Det er især vigtigt, hvis du døjer med fortykkede negle eller hammertæer.

Godt fodtøj er den vigtigste faktor, når vi skal beskytte fødderne mod udefrakommende skader. Det gælder både hjemmesko og fodtøj til udendørs brug. Fodtøjet skal passe til fodens facon, længde og bredde. En høj tåkappe giver plads til tæerne, mens en god hælkappe får skoen til at sidde ordentligt fast på foden, siger Anita Matzen.

Spørgsmålet er, om du kan bruge dine hjemmesko for meget?

– Man kan sagtens gå for meget i hjemmesko. Især hvis de ikke egner sig til at gå rundt i. Men hvis man tager sine forholdsregler, er det ikke noget problem at bruge hjemmesko. Det vigtigste er, at man sørger for at passe og pleje sine fødder og skifte fodtøj en gang imellem, så føddernes muskler bliver stimuleret på en anden måde.

Kilde: Anita Matzen, statsautoriseret fodterapeut og fagkonsulent ved Danske Fodterapeuter.

Sidebar