Sådan forbereder du dine fødder på sommeren

Vabler, fodsved og hælrevner. Fødderne er særligt udsatte om sommeren, når temperaturen stiger, og fodtøjet ikke altid er det bedste. Vi har samlet fodterapeutens bedste råd til at forebygge sommerens fodgener

Når du pakker fødderne ind i varme sneakers, inden du bevæger dig ud i det lune sommervejr eller stikker dem i klipklapper uden støtte, er der større risiko for gener og problemer med fødderne. Der er særligt fire hyppige udfordringer for fødderne i sommersæsonen. Her er gode råd til, hvordan du forebygger dem:

1) Vabler: Vabler opstår ved friktion mellem hud og sko eller strømper, når sko eller strømperne sidder forkert. Derfor bør du først sørge for at holde fødderne tørre for eksempel med svedabsorberende strømper. Gerne i naturmateriale som for eksempel bambus. Derudover er det vigtigt med sko i en god pasform, der hverken er for store eller for små. Det er en god idé med sandaler, der kan justeres med remme alt efter, hvor meget foden hæver op i varmen eller snøresko, der også kan justeres. Når skaden først er sket, er det vigtigt, at du ikke prikker hul på vablen, da det øger risikoen for betændelse.

2) Fodsved: Noget af det, der påvirker de fleste om sommeren, er fodsved. Der er ikke noget værre end fødder, der stinker af gnu. I virkeligheden er det ikke sveden i sig selv, der lugter, men den gæringsproces, som kroppen sætter i gang, for at nedbryde sveden. Det betyder dog alligevel, at hvis du vil undgå lugten, skal du starte med at forebygge sveden. Det kan du blandt andet gøre ved at vælge strømper i bambusmateriale i stedet for bomuld. Naturmaterialet er svedabsorberende og bakteriehæmmende, så du undgår de bakterier, der starter gæringsprocessen. Undgå også sko i plastik og vælg naturmaterialer i stedet, som fødderne kan ånde i. Du kan også bruge en deo med antiperspirant eller en særlig spray til formålet, hvis du har ekstra tendens til fodsved. Sørg desuden for at vaske fødderne dagligt, og husk at tørre mellem tæerne. Skift jævnligt sko og stil sålerne på højkant, så de kan tørre ordentligt.

3) Hælrevner: Hælrevner kan for eksempel opstå, hvis du går meget i klipklapper og løse sandaler. Det er nemlig, når hælen slipper skosålen for hvert skridt, og foden igen sættes i underlaget, at det giver et stød på hælen, som giver hård hud og hælrevner. Samtidig glider foden rundt på sålen, hvilket også giver hård hud. Brug en god, fed creme én til to gange om dagen, og sørg for at vælge noget fodtøj, der sidder ordentligt fast på foden. Undgå desuden at bruge en fodfil, da det også skaber friktion mod huden og dermed er med til at øge produktionen af hård hud. Hold i stedet den hårde hud nede med en køkkensvamp – brug den helst hver gang, du er i bad. Gå til en fodterapeut, hvis du har meget hård hud. De er uddannede i at fjerne den hårde hud korrekt og forebyggende.

4) Hælspore: Når vi går i klipklapper eller sandaler, som ikke sidder så godt fast, skal foden arbejde mere og tæerne krumme sig sammen for at holde fodtøjet på. Det giver en overbelastning af hælen, som kan føre til det, man i daglig tale kalder hælspore. I virkeligheden er der ikke tale om en rigtig hælspore, men noget, der kaldes fasciitis plantaris, som er en hyppig årsag til smerter under hælen. Det bedste, du kan gøre, er at vælge sko, som sidder godt på foden, når du skal gå rundt i længere tid.

Sidebar